چگونه علم قهرمانی لستر را توضیح می‌دهد؟

نوشته شده توسط:علی کوشکی | ۲ دیدگاه


رازهای یک قهرمانی غیرمنتظره

چگونه علم قهرمانی لستر را توضیح می‌دهد؟


هر چقدر که به نظر دگرگونی لسترسیتی از یک تیم در حال سقوط به تیم قهرمان رویایی و فانتزی به نظر می‌آید، واقعیت حساب شده است.


 

به گزارش "ورزش سه"، مالکینی سخت کوش، استعدادیاب‌هایی کاردان و مربی همه فن حریف همگی در این قهرمانی نقش داشته اند ولی یکپارچه شدن استفاده از علوم ورزشی نوآورانه و تیم پزشکی مدرن، یک الگوی فوق‌العاده برای موفقیت در فوتبال در لستر به وجود آورد. لستر تنها تیمی نیست که از تکنولوژی "برش لبه" در لیگ برتر استفاده می‌کند ولی مصرف نوشیدنی چغندر به عنوان تقویت کننده و اتاق های یخ برای ریکاوری در عملکرد فوق‌العاده این تیم تاثیر بسزایی داشته است.

 

 

 


مهم‌ترین تفاوت لستر با دیگر تیم‌ها، برنامه‌ریزی‌های کلودیو رانیری درباره سلامتی و آمادگی بازیکنان است. درن بورگس، مربی بدنساز سابق لیورپول در این رابطه در مصاحبه با بی بی سی گفت:" معمولا مربی ها به این چیزها گوش نمی‌دهند. نتیجه؟ لستر کمترین مصدومیت را داشت و از بازیکنان کمتری نسبت به دیگر تیم‌های لیگ برتر استفاده کرد. این برای تیمی که منابع و بازیکنان محدودی دارد فوق‌العاده است.


دوندگی های فراوان ولی مصدومیت‌های معدود


کادر فنی لستر قبلا تحت هدایت پیرسون خودشان را ثابت کرده بودند و این بار ارزش‌های خود را با ساختن تیم رانیری بر پایه سرعت نشان دادند. طبق آمار، قهرمان لیگ بیش از هر تیم دیگری ضد حمله زده و بیش از دیگر تیم‌ها روی ضد حمله به گل رسیده است. برای رسیدن به این آمار، بازیکنان باید بتوانند با سرعت بالا و برای مدتی طولانی بدوند بدون اینکه بدنشان دچار افت شود. جیمی واردی که رکورد سریع ترین بازیکن فصل را با 35.44 کیلومتر بر ساعت سرعت به ثبت رسانده، می‌تواند در جریان یک بازی تا  500 متر دوندگی انفجاری داشته باشد (به قول معروف استارت بزند).
ابتدا باید همسترینگ بازیکنان تقویت شود که باید با تمرینات مخصوص برای پا این کار انجام شود. همچنین لستری ها از دستگاهی به نام NordBord‌ استفاده می‌کردند که باعث تقویت همسترینگ بازیکنان می‌شد. گاهی حتی پس از بازی در رختکن تمرین می‌کردند.

 

 


معمولا پنجشنبه‌ها که بازیکنان پس از تمرینات خسته هستند، لستری ها برای دو 40 متر انفجاری آماده می‌شدند. شاید برای اولین بار به نظر برسد که این کار،‌ تمرینی برای مصدوم شدن است ولی کاملا برعکس آن است. بدون انجام چنین کاری، بازیکنان در روز بازی‌ در معرض مصدومیت قرار می‌گیرند و اینکه بازیکنان لستر دچار مصدومیت سبکی نشدند نشان می‌دهد که این روش کارا بوده است.
سپس نوبت نوشیدنی چغندر است که طبق تحقیقات دانشمندان دانشگاه اکزتر، نوشیدن آن باعث افزایش سرعت دوندگی و سرعت تصمیم گیری می‌شود. هر چند که این تحقیقات نشان می‌دهد این نوشیدنی حدود 3.5 درصد روی سرعت تاثیر می‌گذارد ولی به نظر می‌رسد همین 3.5 درصد نیز کافی است تا واردی زودتر از یک مدافع به توپ برسد.

 


کنترل وسواسی بازیکنان


لسترسیتی از جام‌های حذفی خیلی زود حذف شد و عدم حضور در رقابت‌های اروپایی به متخصصین ورزشی این تیم فرصت کافی را  داد که برنامه‌های خاصی برای تمرینات تیم در نظر بگیرند. همچنین این بدین معنی بود که بازیکنان نباید بیش از حد تمرین کنند تا در معرض مصدومیت قرار بگیرند. سیستم لستر برای استراحت به این شکل بود که آنها به بازیکنانشان پس از هر بازی 48 ساعت استراحت می‌دادند و در طول هفته نیز تیم یک روز استراحت داشت، سیستمی که دیگر تیم‌ها از آن استفاده نمی‌کنند.

 


همه چیز تحت کنترل بود. از چگالی زمین که متوجه  سفتی یا نرمی آن شوند، زمان برگزاری هر تمرین و... . همچنین حرکات بازیکنان نیز با GPS تحت نظر بود که طی آن می‌توانستند میزان دوندگی، سرعت، شتاب، تغییر مسیرها و ... را بررسی کنند. اگر بازیکنان سرعتی و انفجاری مثل واردی زیاد تمرین می‌کردند، به آنها استراحت داده می‌شد.


سرما و یخ


وقتی واردی در ماه نوامبر مصدوم شد، به نظر همه چیز لستر به پایان می‌رسید، هم گلزنی های مداوم واردی و هم روند خوب لستر. ولی اینکه او توانست به بازی کردن ادامه دهد، به خاطر اتاق یخ بود که بازیکنان برای 4 دقیقه در دمای 135- حضور پیدا می‌کنند.
واردی در این رابطه گفته بود:" تقریبا یخ می‌زنید ولی به شما کمک می‌کند سریع ریکاوری کنید بنابراین باشگاه کار بسیار خوبی کرده که این سیستم را پیاده کرده ست. فکر نمی‌کنم حتی دانشمندان دنیا هم اسم چنین چیزی را بدانند ولی لستر در تمام طول هفته با این سیستم با من کار کرده است."

 

 


اتاق یخ شبیه به وان یخ است و باعث می‌شود پیش از اینکه خون تازه اکسیژن دار وارد رگ‌ها شود، خون قبلی به قلب بازگردد. همچنین تیم پزشکی لستر با استفاده از کیسه های یخ و ماساژ بازیکنان با آنها، مصدومیت‌ها را به شدت کاهش داده اند.


مهمانی‌ها در تمرینات بود


چه با پیتزا دادن به بازیکنان پس از ثبت یک کلین شیت و چه با ممنوع کردن صحبت راجع به قهرمانی لیگ تا بازی‌های پایانی، رانیری استاد متمرکز و متحد نگه داشتن بازیکنانش بود. روانپزشک لستر در مصاحبه با بی بی سی گفته بود:" دو روان شناس در باشگاه وجود دارد، یکی من و یکی کلودیو. نحوه صحبت کردن او با بازیکنانش درست مثل برخوردش با رسانه‌ها است. تمام تلاش او حفظ تمرکز بازیکنانش است و بعضی جملاتش، فک آدم را روی زمین می‌اندازد. هر هفته بازیکنان عملکرد خود و هم‌تیمی‌هایشان را در کنار یکدیگر تماشا می‌کنند.

 


یکی دیگر از مصداق های اتحاد بازیکنان، جمع شدن آنها در خانه واردی برای جشن قهرمانی بود. روان‌شناس باشگاه معتقد است که بازیکنان بزرگی مثل وز مورگان، کریستین فوچس، رابرت هوث و واردی روی رفتار تیم تاثیر بسزایی داشته اند. بازیکنان در تمرینات بازی رولت تخم مرغ انجام می‌دادند و روی سر یکدیگر تخم مرغ می‌شکستند.


آیا دیگران لستر را الگوی خود قرار می‌دهند؟


اطلاعات GPS، اتاق یخ، سرعت بخشیدن به بازیکنان و ... باعث شده تا حالا نقش علم در فوتبال پررنگ تر از گذشته شود. فوتبال تغییرات زیادی داشته است. سم آلاردایس، سال 2003 وقتی هدایت بولتون را بر عهده داشت، برای 4 سال توانست این تیم را در بین 10 تیم برتر لیگ نگه دارد. این فصل، او و تیمش به چمپیونشیپ سقوط کردند.

 

 

کادر پزکشی لستر با یکدیگر متحد شدند تا با استفاده از تکنولوژی های جدید، با باشگاهی که منابعی بسیار بیشتر از آنها دارند رقابت کنند. معمولا دانشمندان ورزشی از علم خود در فوتبال و دیگر ورزش‌ها، نهایت استفاده را نمی‌برند ولی به نظر می‌رسد استفاده از چنین علمی، می‌تواند تیمی مثل لستر را تا قهرمانی برساند. تاثیر لستر روی فوتبال و ورزش،‌ تاثیر شگرفی خواهد بود و احتمالا دنبال کننده های زیادی نیز به همراه خواهد داشت.

 

منبع: بی بی سی

ترجمه: روزبه مهری

  • افزایش بازدید وبلاگ حرفه ای

    افزایش بازدید وبلاگ حرفه ای

    • ۱۳۹۵/۰۲/۱۹ - ۰۱:۱۱:۴۰


    افزایش Bazdid سایت و وبلاگ شما

    تضمینی و واقعی

    دارای نماد اعتماد

    شروع از 10 هزار تومان !!!

    آی الکسا

  • How do you get Achilles tendonitis?

    How do you get Achilles tendonitis?

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۰ - ۰۹:۳۶:۱۲

    Thank you for sharing your info. I really appreciate your efforts and I will be waiting for your next
    write ups thank you once again.